Två steg fram, ett tillbaka

Som titeln till detta inlägg lyder har jag i min ångestkamp tagit två steg fram men med det även ett steg tillbaka. Jag misstänker att jag drabbades av någon form av övermod när det gick så bra. Sommaren kom, jag lyckades vara ute och festa en kväll i krogmiljö utan att må det minsta dåligt, jag körde ytterligare tre sena partykvällar inklusive efterfest med alkohol veckan efteråt och kände att ”gud, vad detta går bra!!!”. Jag körde även på med fler sociala aktiviteter, bland annat träffade jag några relativt nya vänner i Göteborg. Allt detta var skitroligt, verkligen! Men för en introvert person som mig (som behöver dra sig tillbaka för att ladda batterierna snarare än att umgås ännu mer) blev det för mycket.

Det är lätt att vara efterklok. Jag såg inte de tecken som jagat mig genom större delen av livet, tecken på det som jag tror har påverkat min ångest mest. Prestationskraven. När livet började gå bra var det som att jag direkt satte igång en liten timer i bröstet, en timer som i sin tur ledde till ångestkärnan. Timern tickade, jag körde på. Ville klara mer och mer. Se, så bra det går! Blir alla stolta över mig nu? Imponerade? Det är väl inte så noga om jag skjuter upp yogan och promenaderna ett tag till? Vad gör väl det om jag fuskar med sömnen eller maten ytterligare en dag? Det går ju så bra ändå!

Och så var tiden på timern slut. Slut på det roliga. Jag får snopet ta detta kliv tillbaka och börja om med vissa delar. Denna gång har jag med mig denna period i tankarna. Jag får inte glömma av hur mycket mina prestationskrav förstör för mig och mitt mående. Jag klarar inte hur mycket som helst för jag är en människa, inte en robot. Min kropp är ingen maskin som kan utföra allt jag begär av den utan att bli trött. Kroppen och jaget har gränser. Detta inlägg får bli en påminnelse.

Kram/ Amanda

Kommentera

