Recension: Beauty and the beast

Ikväll har jag och Anton min fina bror Filip på besök. Vi har ätit pizza och tittar nu på Breaking Bad men det jag egentligen tänkte skriva om var vårt tidigare biobesök där vi såg den både risade och rosade filmen Beauty and the beast.

Jag är ju ett riktigt stort Disneyfan. Disney är en stor del av mitt liv så att se denna film var för mig en självklarhet! Filmen var fantastisk. Storyn (jämfört med den animerade filmen från 1991) var sin egen med en del helt nya scener som adderade ännu mer djup men fortfarande, som ett fan, kunde jag se många, många likheter mellan de båda. Flertalet repliker var identiska med originalets och likadant var det med sättet många scener var klippta. Fantastiska detaljer endast vi som sett originalfilmen om och om igen kunde urskilja.

Musiken var otroligt vacker men jag uppskattade inte riktigt de nya låtarna. Det kändes lite för mycket med så många sångnummer och det skulle utan tvekan vara tillräckligt med bara de gamla låtarna samt eventuellt en eller två nya som mest. Trots detta hade jag en grym musikupplevelse och med hjälp av otroligt vackra miljöer fällde jag till och med tårar till låtarna ”Belle” i början av filmen och ledmotivet ”Beauty and the beast” senare i filmen.

Emma Watson gör ett riktigt bra jobb och enligt mig är hon perfekt för rollen som Belle. Så är även Dan Stevens som odjuret och jag är verkligen imponerad av deras skådespeleri! Jag har sett många som förutom att klaga på Emma som Belle även har klagat på den gula, ikoniska klänningen men min åsikt är en annan. Faktum är att jag gillar alla kläder i filmen. Detaljrikt och genomtänkt.

Denna film är utan tvekan bra på egen hand men för oss fans är den mer än så. Från storyn, miljöerna, musiken och de duktiga skådespelarna får vi den rätta känslan som återfinns i filmen från 1991 och det är en upplevelse värd 10/10.

Kram!/ Amanda

Annonser

En reaktion på ”Recension: Beauty and the beast